Opening CFO Day 2022: Culture of Curiosity

Wat zijn de voordelen en valkuilen van nieuwsgierigheid? En hoe kunt u als leider zo’n cultuur in uw organisatie stimuleren? Stefaan van Hooydonk opent de dag met een keynote over de kracht van nieuwsgierigheid op de werkvloer. Hij pleit voor intentionele nieuwsgierigheid en legt ons uit hoe we de nieuwsgierigheidsquotiënt van individuen en bedrijven kunnen bepalen.
Hoe zorgen we er vervolgens voor dat we de wijsheid van de groep optimaal benutten? Volgens Fanny Matheusen is Deep Democracy daar de geschikte methode voor. Deep Democracy geeft een nieuwe kijk op besluitvorming en is tevens een krachtig instrument voor conflictresolutie binnen diverse groepen. Curieus? Welkom!

Inspirerend spreken als leider [keynote]

Om een cultuur van nieuwsgierigheid in uw bedrijf te stimuleren, kunt u het goede voorbeeld tonen. Maar het helpt ook als u uw medewerkers kunt inspireren – de overtreffende trap van overtuigen en motiveren. Het vermogen om te inspireren creëert een positief spiraaleffect dat individuen, teams en organisaties laat uitgroeien tot iets wat exponentieel beter is dan voorheen. Hoe geeft u mensen en ideeën stuwkracht met woorden en storytelling? Hoe stimuleert u verbeeldingskracht en maakt u een onzichtbare toekomst zichtbaar? Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap impact heeft?

Weg van de information overload en het piekeren [keynote]

Van nature hebben mensen een bijzondere nieuwsgierigheid voor dingen die niet pluis lijken. Waar we een dreiging zien, daar gaat onze aandacht naartoe. Bv. op het internet: bij “slecht nieuws” (denk aan de COVID-pandemie of de oorlog in Oekraïne) gaan we vaak eindeloos scrollen door onze socials en nieuwssites. “Doomscrollen” heet dat. We zoeken geruststelling, maar lopen vast in een negatieve spiraal. En zo gaat het ook vaak in ons eigen hoofd wanneer we ons een weg willen piekeren uit onze problemen. We denken dat we er goed aan doen, maar veelal betekent piekeren dat we ons nog meer vastrijden. Hoe komt dat precies, en wat kunnen we eraan doen? Hoe kunnen we ons wapenen tegen de gevaren van die overload aan (negatieve) informatie?

Nieuwsgierigheid in finance: deep dive met Stefaan van Hooydonk [Round Table]

Nieuwsgierig zijn is belangrijk om te partneren met uw co-CXO en als u uw team wil laten groeien en on top of things wil laten zijn. Hoe selecteert u bij de aanwerving van nieuwe medewerkers op nieuwsgierigheid? Hoe coacht u uw team? Hoe creëert u een cultuur van openheid en vertrouwen? Hoe brengt u evenwicht tussen compliance en ruimte voor innovatie? Welke weerslag heeft dat in de budgetten? Waar en wanneer is experimenteren aangewezen en waar en wanneer niet?
Ga erover in gesprek met elkaar en met openingsspreker Stefaan van Hooydonk.
Gefaciliteerd door: TriFinance

Workshop: durf te vragen! [Round Table]

Vragen stellen is de natuurlijke uiting van nieuwsgierigheid. Tijdens deze workshop doen we dat luidop en aan elkaar. Voor welke finance-uitdaging zou u écht graag tips en ideeën ophalen bij peers? Ervaar de kracht van sociale overwaarde en maak gebruik van elkaars kennis! Hoe kan mijn financiële organisatie zich bv. sneller aanpassen aan veranderende wetgeving? Hoe verlaag ik de foutengevoeligheid bij het consolideren? Shared Service Centre of toch liever lokale financieel verantwoordelijken? Bedenk uw vragen vooral zelf, het #durftevragen-format zorgt gegarandeerd voor antwoorden!
Gefaciliteerd door: Exact

Data curiosity: wakker uw bedrijfsverbeelding aan [Round Table]

Data: al jaren worden ze voorgesteld als het nieuwe goud. Maar wat vertellen al die bedrijfsdata u nu écht? Hoe krijgen we een centraal overzicht van alle data in de organisatie? Wat en wie is er nodig om van deze data ook inzichten te maken, inzichten die strategische beslissingen kunnen sturen of de ingrediënten kunnen vormen voor storytelling? Spelen met data en tegelijk ruimte laten voor verbeelding, het is misschien wel bij uitstek de taak van de CFO.
Makkelijker gezegd dan gedaan?
Gefaciliteerd door: Board

Uw organisatie als lerend ecosysteem [keynote]

Metaverse, virtuele realiteit of een “phygital” wereld: technologie wordt almaar meer integraal onderdeel van ons leven. Kinderen groeien hiermee op en voor hen is dit dus normaal. Ze ontwikkelen er vaardigheden door die nu vaak nog niet erkend worden als kwaliteiten. Welke impact heeft dit op de workforce van de toekomst? Welke eigenschappen en competenties – denk maar aan nieuwsgierigheid – zullen het verschil maken en hoe kunnen we onze organisatie hier nu al op afstemmen? Dankzij o.a. lean learning en learnscapes kunt u uw bedrijf wendbaar laten groeien tot een lerend ecosysteem waar welbevinden in symbiose is met technologie.

Hoe cybercriminelen nieuwsgierigheid misbruiken [keynote]

We kunnen er niet meer omheen: zowel privé, als bedrijf of op geopolitiek vlak, is cybercriminaliteit alomtegenwoordig. In deze keynote ontdekt u hoe hackers phishing gebruiken om bedrijven te hacken, hoe hackergroepen evolueren naar een nieuwe techniek om losgeld te krijgen (en welke impact dat heeft voor een bedrijf), hoe andere bedrijven en overheden hier gebruik van maken en hoe bedrijven zich beter kunnen wapenen tegen dit soort aanvallen.

Chief Future Officer: hoe kan finance anticiperen op de toekomst? [Round Table]

Grip krijgen op de toekomst: mission (im)possible? Hoe kunnen finance-afdelingen toekomstige ontwikkelingen voorspellen? Over de recente gebeurtenissen (bv. corona, de oorlog in Oekraïne) horen we vaak dat niemand ze had zien aankomen. Hoe kan finance de business helpen om te anticiperen? We beschikken enerzijds over heel wat data maar moeten die anderzijds aanvullen met een flinke portie nieuwsgierigheid en creatief denkvermogen. Wat zijn uw grootste uitdagingen op dit vlak: data, technologie, mensen of bedrijfscultuur? Frank Geelen, mede-auteur van het boek ‘De CFO in pole position’ geeft alvast een aanzet voor het gesprek.
Gefaciliteerd door: SAP en SAP Concur

Innovation Game: is uw organisatie wel écht innovatief? [Round Table]

Nieuwsgierigheid zou tot meer innovatie leiden. En de meerderheid van de managers zegt ook met innovatie bezig te zijn. Maar wat is dat eigenlijk, “bezig zijn met innovatie”? Wat moet je als bedrijf doen om innovatief te zijn? Wat werkt en wat juist niet? Tijdens dit spel, ontwikkeld in samenwerking met de UGent, ondervindt u het aan den lijve. Tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek van over de hele wereld wordt hier op interactieve wijze naar de praktijk vertaald. In 3 rondes (innovatief klimaat, teams en processen) krijgt u inzicht in welke acties en beslissingen impact hebben op innovatie en kunt u terugkoppelen naar uw eigen context.
Gefaciliteerd door: Unit4